Antena WA-27 jako wielopasmowa mobilna antena KF

Antena WA-27 jako wielopasmowa mobilna antena KF dostrajana zewnętrzną skrzynka antenową

Antena WA-27 ma 205.5 cm długości łącznie ze sprężyną – cewką o średnicy zewnętrznej 50 mm, przy 5.2 mm grubości drutu, 9 zwojach drutu o długości w jednym zwoju 14.1 cm. Długość drutu zwiniętego w tej cewce to około 125 cm, grubość drutu następnego, środkowego odcinka, to początkowo 3.77 mm zwężając się do 3.7 mm na końcu odcinka. Następnie kolejny tym razem górny odcinek długi na 96.5 cm, jednakowej średnicy na całej długości 2.8 mm.

Można przyjąć że długość elektryczna tej anteny to 3.3 metra pomimo długości mechanicznej 205.5 cm.

Drobne modyfikacje zwiększające sprawność

Można dla próby początkowo przedłużyć obecny odcinek dodatkowym odcinkiem 70 cm przy pomocy kostki energetycznej a w przypadku pozytywnych wyników, wymienić cały górny odcinek na nowy, zdecydowanie dłuższy i zwężający się ku końcowi, najbardziej odpowiednim do tego zadania powinien być pręt od anteny lemm długości 170 cm o średnicy początkowej 2,9 mm a na końcu zastosować miotełkę jako pojemność końcową np. z masażera do głowy a do pracy bardziej stacjonarnej można na końcu zainstalować krążek z bardzo cienkiej i lekkiej blachy, na przykład z siatki, to może być metalowe sitko, takie do przykrywania patelni żeby nie pryskała tłuszczem albo z blachy do pieczenia ciasta.

Można jako pojemności końcowej użyć trzepaczki do piany, taka zwijana oprócz pojemności końcowej dawała by też wydłużenie anteny bo to indukcyjność spiralna. Trzeba jednak pamiętać że pojemność końcowa powoduje wzrost dobroci Q anteny a co za tym idzie zawężenie szerokości pasma przenoszenia, korzystając ze skrzynki antenowej nie ma to większego znaczenia.

Można przyjąć że tak powstała antena przy fizycznej długości 277 cm będzie równoważna antenie przynajmniej 4 m dzięki cewce przedłużającej a biorąc pod uwagę pojemność końcową jeszcze dłuższej, wrośnie sprawność w porównaniu do anteny 2.4 m a także spadną straty w cewce a prąd w wierzchołku anteny będzie miał większą wartość, być może charakterystyka promieniowania się poprawi, ze względu na inny kąt promieniowania.

Przewidywany wzrost sprawności tej anteny w stosunku do typowych 2.5 metrowych anten to kilka procent, z około 1- 2 % do 8-9 % czyli nie do pogardzenia, a więc warto spróbować.

Obecnie ceny AH-2 na rynku wtórnym są dość atrakcyjne.

AH-2, to chyba najtańsza zewnętrzna skrzynka antenowa typu L na rynku wtórnym, dodatkowo została wyposażona w moduł zdalnego sterowania dostrajaniem, działającym z każdym radiem po zastosowaniu kabla przejściowego. Kupiłem skrzynkę automatyczną ICOM AH-2 ze względu na to, że współpracuje z 2.5 m anteną AH-2b od 3.5 MHz oraz jest fabrycznie wyposażona w oddzielny box AH-2a do sterowania skrzynką antenową oraz TRX’em. Według mnie jest idealny zestaw do mobilnej pracy w eterze. Z powodu wysokiej ceny anteny AH-2a, powyżej 400$, postanowiłem zastąpić ją nieco krótszą, i tańszą anteną mobilną WA-27. Antena mobilna WA-27 jest wyposażoną sprężynę będącą jednocześnie cewkę wydłużającą do długości elektrycznej 3.3m. Dzięki takiej konstrukcji anteny WA-27 powinna przewyższać sprawnością oryginalną antenę mobilną AH2b.

Box AH-2a można dostosować praktycznie do każdego radia, wystarczy dorobić odpowiedni kabelek do tego celu. Ja wykonałem go według własnego pomysłu, stroi a zarazem podczas strojenia steruje radiem FT-857D, tak żeby nadawał falę nośną jednocześnie redukując moc nadajnika w trakcie strojenia do 10W. AH-2 to świetny, zdalny tuner, który pracuje bez zarzutu z antenami drutowymi różnych długości, dostraja się na wszystkich pasmach, może też dostroić pętlę lub dipol.

Główną zaletą tego tunera nad AH3 lub AH4 jest to, że jest wyposażony w box AH-2a sterujący pracą skrzynki i TRX’a. W rezultacie można stosunkowo łatwo dostosować AH-2 do pracy z dowolnym TRX’em, dowolnej marki oraz to, że pracuje z 2.5 m anteną już od 3 MHz.

Wystarczy kupić żeński wtyk DIN7 i połączyć zgodnie ze schematem w instrukcji. Z wtyczki można podłączyć linię kluczującą, która wchodzi do gniazda KEY i kabel zwrotny ALC do zmniejszania mocy wyjściowej nadajnika w trakcie strojenia tunera do anteny. Następnie włączasz radio i naciskasz „tune” na skrzynce sterującej AH-2a, a tuner zrobi resztę. Dorobiłem też dodatkowe zabezpieczenie przed oddawaniem mocy z radia w przypadku nie dostrojenia skrzynki, wyprowadziłem sygnał 5Voltów z pod czerwonej diody sygnalizującej ERROR, wprowadziłem go poprzez kabel na pin TX inhibit w FT-857D, gdy skrzynka wyświetli ERROR to FT-857D nie wypuści sygnału z nadajnika.

AH-3 daje radę, skrzynka typu L ale nie ma box’a sterującego typu AH-2a.

SG-230 dałby radę ale bardzo droga, skrzynka typu Pi

AH-4 nie da rady od 3.5 MHz, w mobilu można używać dopiero od 7 MHz.

Automatyczne tunery antenowe SG-230 nadają się do wszystkich nadajników fal krótkich.

Zakres częstotliwości: 1,8 do 30 MHz. Tuner automatycznie dopasowuje anteny drutowe: minimalna długość 2,5 m, począwszy od 3,5 MHz (SG-235: 7 m), 8 m od 1,6 MHz (SG-235: 16 m). Można również dopasować anteny drutowe o długości do 100 metrów. Wbudowany układ Pi umożliwia do 500 000 kombinacji połączeń elementów. Pamięć nieulotna przechowuje kombinacje elementów nawet bez podłączenia zasilania. Pamięć nieulotna przechowuje ostatnie 500 kombinacji i zastępuje starsze dane strojenia. Ponowny czas strojenia to tylko 10 ms dla wcześniej dostrojonej częstotliwości.

Wystarczy podłączyć automatyczny tuner do trx oraz anteny i zapomnieć! Nadajnik-odbiornik będzie zawsze „widział” dobrze dopasowaną antenę. Układ charakteryzuje się optymalną wydajnością tylko wtedy gdy tuner zostanie zainstalowany bezpośrednio w punkcie zasilania anteny. Jest to idealne rozwiązanie dla aplikacji mobilnych – już nigdy nie wymieniaj cewek antenowych podczas zmiany pasma lub częstotliwości! Automatyczny tuner antenowy oferuje doskonałe rozwiązanie dla radioamatorów z ograniczoną przestrzenią przy braku anten stacji bazowych, ponieważ prawie wszędzie można rzucić drut na drzewo lub maszt. Tunery SGC są wbudowane w wodoszczelną obudowę, co ułatwia instalację na zewnątrz bazy antenowej. Zakres napięcia zasilającego DC wynosi 10 – 18V przy poborze prądu 1A.